Tips en inspiratie

3 handige tips om meer succes te hebben als fotograaf

Michel Porro 5 maanden geleden

Hoe profileer jij je als fotograaf? Wie is jouw klant en wat is jouw unieke product of dienst? Neem jij soms of vaak van alles aan om het eind van de maand te halen? Of doe je het financieel best heel goed, maar voel je dat je versnipperd bezig bent? Dat je energie verloren gaat door klanten die niet helemaal bij je passen? Of zelfs helemaal niet?

Dit korte verhaal hieronder over Marie-José, haar uitdaging en probleem gaan niet over bruidsfotografie. Het gaat zelfs niet over fotografie. Het gaat over jouw etalage. Over jouw boodschap. Op welke klant richt jij je? Naar welk specialisme zijn jouw klanten op zoek? Ben jij een manusje van alles, die een beetje weet van heel veel? Of ben jij de expert die klanten helpt aan een oplossing voor een hele specifieke vraag of probleem?

Op zoek naar een fotograaf

Marie-José en Patrick gaan trouwen. Superspannend natuurlijk. Er moet veel worden geregeld. Ze zeggen wel eens dat de voorbereidingen net zo leuk zijn als dat waar je naar toeleeft. Maar het stel vindt het nog knap lastig om een geschikte fotograaf te vinden. Iemand die ze volledig kunnen vertrouwen. Die vakkundig en creatief is. En ook nog eens prettig is om mee te werken.

Marie-José heeft op haar to-do lijst ‘fotograaf’ staan. Ze heeft zich voorgenomen dit snel te regelen. In de meeste budgetten is de bruidsfotograaf een sluitpost. Bruidsparen wachten er lang mee. Dat zal haar niet gebeuren. Ze wil écht iemand die haar en haar familie verrast met kwaliteit en toewijding. Dan moet ze dit goed en snel regelen. Want de beste fotografen hebben een volle agenda.

Ze gaat eerst dus eens rondkijken in haar netwerk. Een aantal van haar vriendinnen zijn haar al voorgegaan. De ceremonies en de feesten waren geweldig, maar over de foto’s is ze niet altijd te spreken. En ook niet over de klik met de fotograaf. Maar dat ontdek je helaas vaak pas op de dag zelf. De spoeling werd al vrij snel dun. Geen van de fotografen die ze aan het werk had gezien beviel haar echt helemaal.

De alleskunner

Tijdens het wekelijkse boodschappenrondje liep Marie-José langs de plaatselijke fotograaf. Al zeker duizend keer had ze de etalage gezien, maar ze had er nooit écht aandacht aan geschonken. Deze keer wel. Ze was immers op zoek naar iets heel speciaals. Een fotograaf die de grote dag van haar leven vastlegt op een onvergetelijke manier. Ze las op de ruit dat daar naast portretfoto’s, bedrijfsfoto’s en productfoto’s ook bruidsfotografie op het menu staat. Een echte alleskunner dus. Toch?

Heel even twijfelde ze om naar binnen te stappen. Te informeren naar mogelijkheden, beschikbaarheid en prijzen. Ze besloot toen resoluut dat deze winkel haar niet verder ging helpen. Marie-José’s onderbuikgevoel: als ze een beetje goed in alles zijn, dan zijn ze nergens heel goed in. Ze maakte haar boodschappenrondje af en ging zich er verder thuis eens goed in verdiepen.

Met een kop thee en vol goede moed typt Marie-José wat zoektermen in. Met huwelijksfotografie en bruidsfotografie komt ze al een heel eind. Ze opent een flink aantal sites. Op de eerste paar pagina’s staan veel gespecialiseerde trouwfotografen. Vrouwen en mannen die hun passie leven en échte specialisten zijn in hun vakgebied.

Online etalage

Tot haar verbazing komt ze heel veel manusjes-van-alles tegen. Deze doen haar denken aan de winkel waar ze die ochtend langsliep. De online etalage van heel veel fotografen ziet er ongeveer zo uit:

Van familie- en groepsfoto’s tot studio, dieren en bedrijven, schoolfotografie en evenementen. En ja, ook huwelijk. Een andere website laat een portfolio zien van portretten, baby’s, productfotografie, bedrijfsfotografie en sfeerreportages. Best aardig allemaal, maar niet écht goed, vond Marie-José. En zelfs bij een site waar een hoog niveau werd getoond, voelde ze toch geen vertrouwen. Vanwege het gebrek aan échte focus, dacht ze.

Marie-José moest denken aan het verhaal van een collega die twee jaar eerder hetzelfde proces had doorgemaakt. Uit wel twintig voorgeselecteerde fotografen bleven er twee over. Beide fotografen waren super sympathiek en maakten de prachtigste foto’s. Beide stijlen pasten ook bij waar zij naar op zoek was. De ene fotograaf was wel een stukje duurder, maar dat was niet zo belangrijk. Daar wilde haar vriendin zich niet door tegen laten houden.

De beslissende factor was dat de ene iets goedkopere leverancier naast huwelijken ook paardenfotografie doet. Heel mooi hoor verder, daar niet van. Het kón gewoon niet anders dan dat de huwelijksfotograaf veel meer specialist was. Hij was alleen maar bezig met zijn ideale klant, namelijk aanstaande bruidsparen. De aandacht is onverdeeld. Dus hoewel de kwaliteit van het werk niet veel verschilde, en de specialist ruim 30% duurder was, koos zij toch voor deze specialist. Niet voor de generalist.

Van generalist naar expert

De klik met de fotograaf was heel goed. Ze leerden elkaar na het huwelijk wat beter kennen. Deze fotograaf vertelde dat zijn omzet vrijwel meteen steeg, nadat hij had gekozen voor alleen bruidsfotografie. Hij werd een veelgevraagd en gerenommeerd specialist. Hij had niet voor niets al die awards gewonnen.

Prijzen konden nog wat verder omhoog, want de vraag steeg. Het leek wel of dat ene besluit het begin van het échte succes was. Nu is hij een jaar volledig volgeboekt. Omdat hij wat meer kan rekenen, hoeft hij wat minder werk aan te nemen. En kan hij zich focussen op het leveren van nog meer kwaliteit.

Als het er echt toe doet

Marie-José maakte direct een afspraak met de bruidsfotograaf waar haar vriendin zo lovend over was. Ze dacht allang niet meer aan de kosten. Ze wilde gewoon het beste. Ze moest denken aan haar oom die een hartaanval had gehad. Die ging ook niet rondshoppen voor de goedkopere cardioloog. En ze wilde geen enkel risico nemen en wilde zich volledig laten ontzorgen. Het gesprek later die week bevestigde dat ze de juiste beslissing had genomen. Als het er écht toe doet, ga dan voor het beste wat je kunt vinden.

Metafoor voor de hele bedrijfstak

De ervaring van Marie-José is een metafoor voor wat er speelt in onze hele bedrijfstak. Heel veel fotografen zijn alleskunners. Zij beheersen diverse disciplines en een aantal collega’s kan er best goed van leven. Echter, heel veel fotografen lopen op hun tandvlees. Omdat ze geen echte focus hebben, worden ze ook nooit echt erg goed in één tak. En kunnen daardoor ook geen goede prijzen vragen voor iets waar ze niet echt in uitblinken.

Die fotografen die wél specialiseren zijn doorgaans duurder. Dat kan ook, omdat de kwaliteit door hun focus en verdieping groter zijn. En omdat hun doelgroep en klanten ze vertrouwen.

Tip 1: Kies je doelgroep

Klinkt gek, maar wij kunnen als mens heel slecht kiezen. Waar het op neerkomt is dat we moeten leren om te kiezen. En dat gaan doen. Het eeuwenoude adagio, ‘Kies en je wordt gekozen’ geldt dus onveranderd. Niet voor niets behoren specialisten in een ziekenhuis tot de bestbetaalde werknemers. Zij hebben immers tot wel twaalf jaar gestudeerd om daar te komen. Het tegenovergestelde is helaas ook waar. Als je een beetje goed bent in heel veel, ben je nergens heel goed in. Het lijkt en klinkt niet intuïtief.

De enige manier om dit te doorbreken is door te specialiseren. En door een zo klein mogelijke doelgroep te kiezen. Richt je in je communicatie op die klanten die je het liefst de hele dag om je heen hebt. En focus op die activiteiten die je het liefst doet en waar je heel goed in bent. Wat ons tegenhoudt is de angst dat we onvoldoende inkomsten hebben als we niet ook dit en ook dat aannemen. Het is een vicieuze cirkel die eeuwig in stand blijft zolang we niet kiezen. Zolang we geen principieel besluit nemen dat we ons richten op onze zogenaamde ideale klant. Dat is de klant die ons wil en kan betalen voor iets wat we graag en heel goed doen.

Tip 2: Wees bijzonder

De enige manier waarop je dat kunt doen is door te stoppen met dingen doen die je gisteren deed en die niet werken. Doe het vandaag anders, en beter. Bijzonder betekent niet bijzonder voor jou, maar voor je klant. Als dat niet zo is, dan ben je gemiddeld, en daar zijn er al genoeg van. En wees niet bijzonder voor iedereen. Wees bijzonder voor hen die verder vertellen hoe blij ze met jou zijn. Kleur buiten de lijntjes. Als je het doet zoals iedereen het doet, dan is het saai en niet bijzonder.

Bijzonder is ook: iets voor het eerst doen wat nog niemand doet. Wees bijzonder in of met iets waar mensen echt om geven. Niet iedereen, alleen zij die de waarde zien van jou en je product of dienst. Je kunt beter een paar echte fans hebben, dan honderden of duizenden mensen die matig geïnteresseerd zijn. Toch? Vind jezelf steeds opnieuw uit. Wat nu bijzonder en nieuw is, is morgen ouderwets. Stop dus nooit met bijzonder zijn.

Tip 3: Zie je eigen waarde

Als jij je eigen waarde niet ziet, hoe kun je dan verwachten dat je klant dat wel doet? Dit is het grootste struikelblok voor het overgrote deel van de ZZP’ers en kleine ondernemers en dus ook voor fotografen. Zij zien onvoldoende de waarde die zij hebben voor hun klanten. Dat is pijnlijk. Ze zijn wel expert, al dan niet in één vakgebied, en durven geen prijs te vragen die de waarde vertegenwoordigt voor de dienst. En dan trekken ze klanten aan die hen selecteren op prijs. De prijsrace naar de bodem kan maar door één gewonnen worden; de goedkoopste. En die wedstrijd wil je niet winnen. En je wilt ook niet tweede worden. Zo kan je bedrijf je gevangenis worden.

Je wordt betaald per fotosessie. En je moet je uren blijven draaien. Je tijd wordt de bovengrens van je inkomen. Stop dus met werken voor iedereen en begin met werken voor je echte fans. Die veel meer willen betalen. Dan werk je met mensen werken die jou waardevol vinden. Maar dan moet je eerst jezelf waardevol vinden. Waarom doet niet iedereen dit? Omdat zoals gezegd de meeste fotografen die hoge waarde zelf niet zien. Veel ondernemers kijken tegen deze blinde muur aan.

En zoals met alles: perfect is de vijand van goed. Begin gewoon. Dat is veel beter dan “begin groot, begin later”. Het grote voordeel van gewoon beginnen is dat het niet perfect hoeft te zijn. Begin met de keuze, het besluit dat je je gaat richten op dat wat je écht het liefste doet, voor de kleinst mogelijk groep van klanten. Mensen voor wie je een verschil maakt met jouw dienst of service. Die jou willen betalen wat jij vindt dat jij waard bent.

Wees optimistisch en zorg dat je met intentie het beste in anderen naar boven brengt. Wees nieuwsgierig naar wat dat is. Handel met hoop in plaats van in angst. Dit zijn de beste keuzes!

Auteur

Michel Porro

Michel heeft vele jaren ervaring als fotograaf. Eerst als fotojournalist, later als reclame- en portretfotograaf. In dienst van een internationaal persbureau heeft hij veel van de wereld mogen zien. Michel hij is in 2015 begonnen met het coachen van andere fotografen door ze te helpen met inzichten en strategieën. En hij fotografeert zelf ook nog steeds, omdat fotografie het mooiste vak van de wereld is.

Bekijk alle berichten

Blijf op de hoogte

Houd mij op de hoogte van laatste nieuwtjes, interessante blogs en aanbiedingen.